zaterdag 28 september 2013

Stage portret deel 1: Kim

aquarel op Montval 32 x 41 cm



Dit mooie Vietnamese meisje (ik heb haar Kim genoemd) is het eerste portret gemaakt tijdens de 4 daagse stage van afgelopen week.

Wat hebben ik en mijn medecursisten ( 6 dames) veel geleerd!

Marie Labille, zie http://marielabille.jimdo.com/ heeft me een geheel andere kijk op aquarelleren gegeven.

Ieder portret wat we gemaakt hebben is als volgt opgebouwd:

-         een tekening in zwart-wit, met als doel studie van schaduw en licht;

-         een portret (zonder tekening!) in aquarel om de kleuren te bepalen en gevoel te    krijgen bij vorm en uitdrukking;

-         de uiteindelijke aquarel.




Eerst wat oefeningen: ogen, mond, neus:


De tekening (potlood op schetspapier):



aquarelstudie



This beautiful Vietnamese girl (I gave her the name of her Kim) is the first portrait created during the 4-day workshop of last week. Oh, what a lot my fellow students and me (6 women) have learned.
Marie Labille (site) has given me a whole different view on watercolour painting.
Each portrait what we have made is structured as follows:
-a drawing in black and white, with the aim of study of shadow and light;
-a portrait in watercolour (without drawing) to determine the colours and feel in form and expression;
 -the final watercolour.

First some exercises: eyes, mouth, nose

Cette belle fille vietnamienne (je l’ai appelé Kim) est le premier portrait créé pendant le stage de 4 jours de la semaine dernière. Comme nous ( moi et 6 autres dames) nous avons appris beaucoup !
Marie Labille (site) m'a donné une vue tout à fait différente de la peinture à l'aquarelle. Chaque portrait ce que nous avons fait est structuré comme suivant :
-un dessin en noir et blanc, dans le but de l'étude de l'ombre et la lumière;
-un portrait à l'aquarelle (sans dessin) pour déterminer les couleurs et de s’adapter à la forme et l'expression;
-l'aquarelle finale.

Tout d'abord, certains exercices : yeux, bouche, nez

4 opmerkingen:

  1. Wat een prachtig portret, Hanneke. Interessante werkwijze, wat heerlijk dat je zo veel nieuwe dingen hebt geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ce stage me semble bien interessant et formateur.y a plus qu'à

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Hanneke:) Wat een leuke en interessante post. Ik vind vooral de potloodtekening zo mooi vanwege de ogen van het meisje, maar het uiteindelijke schilderij is ook prachtig! Marie Labille maakt zelf ook pracht werk. Ik kan me voorstellen dat je veel van haar leert maar je kon er zelf ook al wat van:):)

    BeantwoordenVerwijderen